Inverted celebrations. A new series of works by Nikolaj Recke

By Jacob Lillemose

 

“The [fourth] day of July, 1776, will be the most memorable epoch in the history of America. I am apt to believe that it will be celebrated by succeeding generations as the great anniversary festival. It ought to be commemorated as the day of deliverance, by solemn acts of devotion to God Almighty. It ought to be solemnized with pomp and parade, with shows, games, sports, guns, bells, bonfires, and illuminations, from one end of this continent to the other, from this time forward forever more.

– John Adams, July 1776

 

“Born of the age / Flagged hopes / Censored rage / The black clad box /Bombs bursting in air / Bleed white red and blue / Cried dawn's early light / For the hope / Oh where has it gone / Brothers sisters stand firmly and try / Reaching the spacious ski-ies / Fourth of July”

– “4th of July” by Beach Boys

 

Nikolaj Reckes nye serie værker har titlen 4th of July som refererer til den dag, hvor fotografierne blev taget og videoen optaget. Den 4. juli er ikke nogen almindelig dag, i hvert fald ikke i USA, hvor Recke skabte serien i sommeren 2007. Kendt som Uafhængighedsdagen, er det dagen da Kongressen ratificerede den officielle uafhængighedserklæring i 1776, hvor 13 britiske kolonier i Nordamerika bekendtgjorde, at de ville frigøre sig fra det engelske kolonistyre og i stedet blive en selvstændig nation, De Forenede Stater. Et nyt imperium så dagens lys, og dagen er siden blevet fejret overalt i landet.

En af de mest spektakulære og grandiøse fejringer af Uafhængighedsdagen er fyrværkeriet ud over East River i New York City. Det er en eksplosion af farver og mønstre, der vidner om nationens storhed. 4th of July er en dokumentation af fyrværkeriet, men med farverne vendt om til negativer, således at nattehimlen bliver hvid, og de patriotiske røde, blå og hvide farver forandres til nuancer af lilla, turkis, brun og sort.

Reckes ‘omvendelse’ af fejringen er en konceptuel gestus manifesteret gennem visuelle effekter. Med enkle midler forvrænger han det velkendte billede af fyrværkeriet, for at få os til at tænke over det vi ser. I stedet for et ikon for national identifikation, bliver fyrværkeriet i stedet til tvetydige figurer, der giver anledning til komplekse spørgsmål. Hvilken slags nation refererer disse billeder til? Og ikke mindst hvilken form for fejring er der tale om?
(…)

Reckes ‘omvendelse’ indikerer en underliggende ironi i det faktum, at USA fejrer sin uafhængighed på et tidspunkt hvor nationen er i krig i Irak, et land som USA invaderede og gjorde afhængigt af sig. Og at festfyrværkeriet finder sted i New York, der selv blev ’bombet’ i 2001, en hændelse som ledte til Kongressens beslutning om at gå ind i Irak, gør kun ironien desto større.

(…)
Selvom Recke er meget bevidst om de æstetiske virkemidler er, 4th of July, ikke en spektakulær dokumentation, sådan som man kender det fra de fleste medier, hvad enten det omhandler selve fejringen af 4. juli eller krigen i Irak. Serien handler ikke om billedlig skønhed, men er i højere grad forbundet med begreber om det forvrængede fremmedgjorte og tvetydige og er således en opfordring til beskueren om at reflektere over, hvad det er der bliver fejret, og hvad det er der kæmpes for. Frem for at forsøge at appellere til følelsesmæssig eller politisk affekt er serien i stedet et forsøg på at re-orientere beskuerens visuelle sensibilitet og derigennem muliggøre nye måder at tænke på, uafhængigt af mediernes billedbombardment.

 

SEE IMAGES OF WORK

[ENGLISH VERSION HERE]

Back